|
Dieta śródziemnomorska jako czynnik obniżający ryzyko nadciśnienia tętniczego |
| lek. Łukasz A. Małek |
| I Katedra i Klinika Kardiologii Akademii Medycznej w Warszawie. Kierownik Kliniki: prof. dr hab. Grzegorz Opolski |
|
Strona 1 z 2
Tradycyjną dietę śródziemnomorską charakteryzuje 8 cech: 1) wysoki stosunek jednonienasyconych do nasyconych kwasów tłuszczowych, 2) umiarkowane spożycie alkoholu, 3) częste spożywanie zieleniny, 4) częste spożywanie produktów zbożowych, 5) częste spożywanie owoców, 6) częste spożywanie warzyw, 7) mała konsumpcja mięs i produktów mięsnych oraz 8) umiarkowane spożycie nabiału i innych produktów mlecznych.
W praktyce ideę diety śródziemnomorskiej dobrze obrazuje tzw. piramida żywieniowa Willeta. Jej podstawę stanowią pełnoziarniste produkty zbożowe (chleb, ryż), kolejny poziom stanowią owoce, warzywa, oliwa z oliwek oraz nabiał pod postacią jogurtów i serów. Wszystkie te produkty powinny znaleźć się w codziennej diecie. Kilka razy na tydzień powinno się spożywać ryby, drób, oliwki, orzechy oraz jadalne nasiona roślin strączkowych (np. groch). Stanowczo rzadziej, bo 1-3 razy na tydzień należy raczyć się ziemniakami, jajkami lub słodyczami, a zaledwie parę razy w miesięcu sięgać po czerwone mięso. Równie ważne jest spożywanie dużych ilości wody oraz zastępowanie soli ziołami pod postacią oregano, bazylii lub tymianku. Pozytywny wpływ na organizm ma również spożywanie umiarkowanych ilości czerwonego wina (tzn. 1 kieliszek/dzień).
|
|
Według piśmiennictwa i aktualnych doniesień stosowanie się do diety
śródziemnomorskiej wiąże się ze statystycznie znaczącym niższym
ryzykiem rozwoju nadciśnienia tętniczego.
Badania wskazują, że wegetarianie, których nawyki żywieniowe
zawierają wiele elementów diety śródziemnomorskiej mają niższe
ciśnienie krwi. Również zwiększone spożycie błonnika prowadzi
do spadku ciśnienia tętniczego.
Najwięcej danych odnośnie zwyczajów żywieniowych i nadciśnienia
pochodzi z badania DASH (ang. Dietary Approaches to Stop
Hypertension) przeprowadzonego przez badaczy amerykańskich. Stosowano
dwa rodzaje programów żywieniowych: pierwszy złożony z warzyw i owoców
oraz drugi, który oprócz warzyw i owoców zawierał małe ilości tłuszczów
(dieta DASH). Dieta DASH opierała się na zmniejszonym spożyciu
wszystkich, w tym nasyconych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu.
Badacze udowodnili, że 8 tygodniowe stosowanie obu diet obniżało
ciśnienie krwi, również u osób niechorujących wcześniej na
nadciśnienie. Stosowanie diety DASH niosło jednak większe korzyści.
|
|