front-start
Proste badanie ochroni serce kobiety PDF Email
 
Jak poprawić  wyniki w 60 dni
To jest naprawdę możliwe. Jeśli masz wysoki poziom trójglicerydów i złego cholesterolu LDL, a jednocześnie za mało dobrego HDL, powinnaś zrobić trzy rzeczy: więcej się ruszać, pozbyć się zbędnych kilogramów oraz nieco zmienić dietę. Zdaniem ekspertów stosując się do powyższych zaleceń, już po 2–3 miesiącach można znacznie obniżyć poziom trójglicerydów (oraz innych lipidów krwi), nawet bez zażywania leków.

Oto trzy proste, ale skuteczne zasady walki z niebezpiecznymi lipidami.
  • Bądź aktywna. Trzydzieści minut ćwiczeń dziennie (np. marsz, jazda na rowerze, jogging, wchodzenie po schodach, pływanie) to wszystko, czego ci potrzeba.
  • Zgub parę kilogramów. Zastosuj umiarkowaną dietę:  urozmaiconą, ograniczającą tłuszcze i rafinowane węglowodany. U osób z nadwagą pozbycie się nawet kilku kilogramów może wyraźnie zmniejszyć stężenie trójglicerydów. Najlepsze efekty daje jednak zrzucenie 10 procent nadwagi.
  • Jedz produkty pełnoziarniste, warzywa i owoce. Zaplanuj 9 porcji dziennie (zastąp wysokoprzetworzone słodycze np. owocami jagodowymi). Zamiast białego pieczywa i makaronów kupuj ich pełnoziarniste wersje. Bardzo pomocne w walce z trójglicerydami, ze względu na zawarty w nich rozpuszczalny błonnik, są zarodki pszenne.
  • Skuteczność takich zmian dietetycznych (ich celem jest ograniczenie rafinowanych węglowodanów) potwierdzają naukowcy. Badając wpływ dwóch różnych typów diety niskotłuszczowej na poziom trójglicerydów, stwierdzili, że dieta obfitująca w cukry, lecz uboga w błonnik podniosła poziom trójglicerydów nawet o 30 procent; menu zawierające dużo produktów pełnoziarnistych, warzyw, roślin strączkowych zmniejszyło stężenie tych lipidów o 25 procent.
  Co przyspieszy poprawę
Te dodatkowe rady pomogą ci szybciej przywrócić prawidłowy poziom trójglicerydów i w rezultacie ochronić serce przed zawałem.
  • Delektuj się popołudniową herbatką. Dietetycy twierdzą, że doskonałym sposobem jest codzienne picie czarnej herbaty. Badanie przeprowadzone na grupie 1800 osób wykazało, że 3 filiżanki herbaty dziennie obniżają nie tylko poziom trójglicerydów, ale także cholesterolu całkowitego oraz LDL. Tego typu działanie mają obecne w herbacie antyoksydanty, czyli substancje walczące z wolnymi rodnikami.
  • Jak najczęściej jedz ryby. Kwasy tłuszczowe omega-3 znajdujące się w rybach doskonale chronią nas przed odkładaniem się blaszek miażdżycowych w ścianach tętnic. Obniżają więc ryzyko chorób układu krążenia, zawału serca i udaru mózgu – dla osób z wysokim poziomem trójglicerydów jest to swego rodzaju znakomita polisa ubezpieczeniowa! Postaraj się, by w twoim menu 2 razy w tygodniu znalazły się ryby z zimnych mórz: np. łosoś, makrela, śledź. Często jedz sałatkę z tuńczyka z puszki z dodatkiem odrobiny oleju rzepakowego, który również zawiera zdrowe kwasy omega-3. Możesz spożywać 2–4 g oleju z ryb (np. tranu) dziennie. Kwasy omega-3 znajdują się również (choć nie tak skuteczne jak w rybach) w nasionach lnu, czyli w siemieniu lnianym. Świeżo zmielone warto dodawać do sałatek.